Project in beeld
Ondertussen in ...
Luistertip
‘Geniaal’, twitterde Tracy Metz over een door Jolein Melis ontworpen serie plastic dakpannen, die je in elkaar schuift tot vlot, zodat je bij een dijkdoorbraak, als half Nederland overstroomt, zo, hup, vanaf je dak, in het water springt en weg kunt peddelen. Bij het bericht stond een foto uit 1953 van een Zeeuws gezin dat op het dak van hun boerderij was geklommen en angstig met een Nederlandse vlag om hulp zwaaide – het zeewater wild kolkend om hen heen. Of het geniaal is weet ik niet, ik zou die pannen van hout of bamboe maken, er drijft al genoeg plastic in onze zeeën. Verder lijkt het me nogal een gedoe om zo’n vlot op je dak in elkaar te moeten prutsen. En ik voel toch weerstand bij het idee om op een paar dakpannen een ontketende zee te bedwingen. Verticaal evacueren prima, maar ik zou een hoog gebouw in de omgeving uitkiezen, met plat dak, om vanaf daar, hoog en droog– wellicht met een kopje soep, met buurtgenoten – te wachten op hulptroepen.
Elke stad zou een paar van die ‘vluchttorens’ moeten aanwijzen en prepareren. Waarom gebeurt dat niet? Wetenschappers hebben berekend dat rond 2300 de zeespiegel met vijftien meter gestegen is. Dan heeft op een dak zitten weinig zin meer. Dan is West-Nederland verdronken en wonen we massaal op de Veluwe, in Twente of zelfs Duitsland. In het vorige e-zine stond een film over de VAM-berg, een voormalige vuilstort in Drenthe, waarop een fietsparcours is aangelegd. Met een hoogte van 40 meter een ideale klim- én vluchtheuvel, waar een hoop mensen op passen. Als elke gemeente in laag Nederland nu zo’n berg maakt, en er ook nog woningen op bouwt, zijn we wat mij betreft klaar voor de zondvloed.
Marc Nolden, redacteur landschapsarchitectuur
Ligne is een sleutelproject in de revitalisering van de centrumrand van Sittard. De gemeente vroeg Jo Coenen een visie te maken voor een compacter stadscentrum en om het centrum beter aan te laten sluiten op de aangrenzende gebieden. Hiertoe werd onder meer de openbare ruimte rond de historische binnenstad herzien.
Het plan voor Ligne van Lodewijk Baljon landschapsarchitecten beslaat de openbare ruimte van het nieuw bebouwde plein Ligne en de omgeving ervan – onder meer het opgraven van de Keutelbeek en nieuwe bruggen over de beek en de stadsgracht en het herinrichten van de schootsvelden tussen het plein en het oude centrum.
Ingrijpend is het herstel van de brede beek waarmee niet alleen de Ligne – de lijn van plein naar vesting – een sterkere identiteit krijgt, maar waarmee ook het ecosysteem wordt verrijkt met open water met vissen en een flauwe oever tegenover een strenge stenige kademuur. Vanaf het plein over de brug over de beek bereik je de schootsvelden. Die zijn ontdaan van bebouwing en parkeerterreinen waardoor nu de Ligne en de binnenstad plotseling een directe relatie aangaan. Deze vrije groene ruimte zal ook dienstdoen als terrein voor tijdelijke evenementen.
Baljon maakte van de Ligne een echt verblijfsplein, domein van voetgangers en fietsers, met wat bomen en een lichtkunstwerk aan kabels boven de pleinruimte. Het is een levendig plein, een kruispunt van routes en omsloten door een aantal gebouwen – zoals een nieuw onderwijsgebouw, waaronder een grote fietsenstalling is aangelegd – die aan het plein hun ingang hebben. Zitelementen op het plein maken de verblijfskwaliteit af: zien en gezien worden vormen hier een onweerstaanbare attractie.
Project Herinrichting openbare ruimte
Locatie Ligne Sittard
Ontwerper LODEWIJK BALJON landschapsarchitecten
I.s.m. Jo Coenen (masterplan); Jeanne Dekkers (architectuur); Rapp + Rapp/Jonathan Penne (architectuur); SmitsRinsma (civiel- en cultuurtechniek)
Opdrachtgever gemeente Sittard
Oppervlakte 5,6 ha
Ontwerp vanaf 2004
Realisatie tot 2019
VAN DE BNSP
Op 6 juni organiseert de werkgroep Duurzame Stedelijke Ontwikkeling (BNSP-NVTL) een excursie naar Almere. Daar vindt volgend jaar de Floriade plaats. De excursie voert verder langs de gebiedsontwikkeling Oosterwold dat ontwikkeld wordt door particulier initiatief. Met rondritten en toelichtingen.
Duur: 12.30-18.00
Verzamelen bij bureau Maris, Gildenveld 18, Zeewolde.
Aanmelden verplicht.
Op 14 juni gaat Jong BNSP op bureaubezoek bij Adviesbureau Droogh Trommelen en Partner (DTNP), gespecialiseerd in visies voor centrumgebieden, detailhandel, horeca, recreatie en toerisme. DTNP combineert planologie, stedenbouw, geografie en planeconomie. Onderwerp van de middag: het ruimtelijk economisch functioneren van de stad. Hoe behoud je een levendig centrum in tijden van internet?
Duur: 15.15-17.00, waarna borrel.
Locatie: DTNP, Graafseweg 109, Nijmegen. Aanmelden kan hier.
VAN DE NVTL
Op 28 juni houdt de NVTL haar jaarlijkse algemene ledenvergadering. Na de besloten vergadering staat de deur ook open voor niet-leden. Er wordt dan gesproken over onder meer ‘aanbestedingen’, ‘een leven lang leren’ en ‘ruimte voor de nieuwe generatie’. Een speeddate met brengt je met aankomend vakgenoten in contact. Om 17.00 uur neemt de vereniging afscheid van bestuurssecretaris Peter Wijnhof, die met pensioen gaat.
Tijd: 12.00 besloten vergadering alleen voor leden (inloop 11.30)
Vanaf 14.00 open programma
Locatie: Koetshuis de Haar in Haarzuilens Aanmelden voor 20 juni
Vind hier de vergaderstukken voor de ALV
Duurzaamheid en authenticiteit zijn belangrijke pijlers bij het inrichten van de openbare ruimte. Het Linge® formaat van Vandersanden beantwoordt aan deze vraag. De
speciale grootformaat straatbakstenen dragen bij aan een robuust en rustig beeld.
Naast de afwijkende formaten onderscheiden de Linge® grootformaat stenen zich door hun eigenschappen. Vandersanden levert de stenen in vier basisuitvoeringen met elk hun
specifieke kenmerken.
Linge® formaat 80/80 is de meest robuuste straatbaksteen uit de serie met drie bruikbare zichtzijden in de bezande uitvoering.
Linge® formaat 80/70 is een speciale uitvoering met een terugliggende opstaande rand (de verjonging red.) om afsplintering onder zware verkeersbelasting te voorkomen. Zo
blijft het mooie straatwerk behouden.
Linge® formaat 80/60 heeft een bewust gelimiteerde hoogte van 60 mm, waardoor er voor de productie minder grondstoffen nodig zijn: extra duurzaam.
Linge® formaat 60/80 is de grote, duurzame en sterke variant op het klassieke waalformaat. Slank, maar toch anders.
Anne Seghers in haar plankritiek over de facelift van
Cadzand-Bad.
Lees meer op blauwekamer.nl
Project herinrichting Azatlyk-plein
Locatie Naberezhnye Chelny, republiek Tatarije, Rusland
Ontwerper DROM
Opdrachtgever Strelka KB, DOM.RF
Oppervlakte 3 ha
Ontwerp 2017 – 2019
Status in uitvoering
Het in Rotterdam gevestigde bureau DROM verwierf de opdracht voor de herinrichting van het centrale stadsplein in de stad Naberezhnye Chelny in de autonome republiek Tatarije in Rusland. De stad, die voornamelijk afhankelijk is van de auto-industrie en energiewinning, ademt in alles nog de Sovjettijd. Zo ook het centrale Azatlyk-plein dat nauwelijks verblijfskwaliteit had en vooral dienstdeed als doorgaande looproute. DROM verlegde de loopas naar de rand van het plein, langs een bomenrij en bij de aangrenzende winkels. Tussen de bomen komen allerlei speel- en verblijfsvoorzieningen om zo een aantrekkelijk en levendig parkplein te creëren. Verder deelde DROM de vijf voetbalvelden grote ruimte in de lengte in drieën: het meest stedelijke evenementenplein (met onder meer de weekmarkt en een café); een cultureel plein langs het fraaie gemeentehuis en bedoeld voor culturele activisten als theater en de nieuwjaarsviering (blikvanger: een grote waterpartij); en een groen plein met gras, bomen, bloemen en zitplekken.
Dat de podcast aan een opmars bezig is zal maar weinigen zijn ontgaan. De luisterartikelen zijn een typisch hedendaagse vorm van onthaasting: kennis opdoen of je laten vermaken terwijl je ondertussen gewoon wat anders kunt doen.
Luister bijvoorbeeld eens naar deze podcast over de snelweg A1. Die wordt de komende jaren verbreed en daarin zag het VPRO-radioprogramma OVT aanleiding om in de geschiedenis te duiken van de weg die Amsterdam verbindt met Twente. De A1 geldt als een van de mooiste voorbeelden van de Nederlandse landschapsarchitectuur. Aan het woord komt onder anderen Wouter Veldhuis van bureau Must die de loftrompet steekt over de A1 bij de afslag Markelo. En mooi is ook het fragment met ontwerper Niek Zuurdeeg die begin jaren zeventig ‘mocht schilderen met bulldozers’. Want hoewel de A1 lijkt op een asfaltstreep die efficiënt het landschap doorsnijdt, getuigt de weg van de visie van weleer dat snelwegaanleg erop gericht moet zijn het landschap zo mooi mogelijk in de etalage te zetten. Dat Rijkswaterstaat daarvoor Staatsbosbeheer vroeg te ontwerpen, daar kunnen we nog elke keer van genieten als we over de A1 de Veluwe doorkruisen, over de IJssel, door het Twentse land. Met de podcast op de speakers in de auto ervaar je dan de weldadige onthaasting die een podcast kan oproepen, en neem je als vanzelf gas terug om de weg met andere ogen te aanschouwen.
Wie meer podcasttips zoekt op het gebied van ruimtelijk ontwerp kan bijvoorbeeld terecht bij Archined.
Nog geen abonnee, maar wel benieuwd naar de volgende editie?
Kijk hier voor onze abonnementen en aanbiedingen.
Mocht u als Blauwe Kamerabonnee het e-zine niet in uw e-mail ontvangen
dan beschikken wij mogelijk niet over uw juiste e-mailadres.
U kunt uw e-mailadres hier
doorgeven.