Project in beeld
Binnenkijken bij ...
Ondertussen in ...
Deze week stond ik weer voor de klas. Dus niet achter een scherm, maar in een lokaal van de Amsterdamse academie aan het Waterlooplein. Samen met mijn mededocenten David Kloet en Eric Frijters gaf ik een introductie op de ontwerpstudio die we dit najaar geven. Normaal gesproken is zo’n eerste les een formaliteit, maar dit keer voelde het als een speciale gelegenheid. Eindelijk zaten we met onze studenten weer aan een tafel, konden we een echt gesprek voeren, aan hun lichaamstaal aflezen of ze gegrepen waren, ideeën kregen, vragen hadden of twijfels voelden.
Van bureaus hoorde ik het afgelopen jaar hoe lastig het is om een ontwerpproces online te organiseren. Het noodgedwongen thuiswerken liet zien hoe belangrijk het is om samen boven een tekening tot ontwerpvondsten te komen. Juist daarom ben ik blij dat wij de komende maanden – als alles goed blijft gaan – onze studenten live kunnen bijstaan in hun onderzoek- en ontwerpwerk.
Momenteel leggen we op de Wageningse redactie de laatste hand aan de afstudeerspecial voor het septembernummer – u weet wel, het jaarlijkse overzicht van het beste afstudeerwerk van tien ontwerpopleidingen. Daarvoor sprak ik met afstudeerders die hun afstudeeronderzoek onder coronaomstandigheden moesten uitvoeren. Het viel me op hoezeer zij tijdens het thuiswerken vooral hun medestudenten hadden gemist. In een ruimte met andere afstudeerders raak je geïnspireerd, zo vertelden ze mij, en doorbreek je de dreiging van een tunnelvisie of blokkade. Daarom is die terugkeer naar het klaslokaal zo belangrijk. Want, zoals de Rotterdamse stedenbouwalumnus Hidde van der Grind, zei: ‘Door het werk van anderen te bekijken en te bespreken, kun je je eigen koers aanscherpen.’
Mark Hendriks, hoofdredacteur
Fotografie Mark Otten (captured by mark)
Een bruiloft in de Hoogeveense Hoofdstraatkerk kan voortaan een groots spektakel worden. Op het vernieuwde plein staan nu namelijk twee waterkunstwerken waarmee water- en lichtshows mogelijk zijn. Bureau Redscape maakte het inrichtingsplan voor het plein op basis van twee voormalige gebouwen en een steegje dat ooit de kerk met de hoofdstraat verbond. De contouren van de verdwenen huizen zijn vertaald in twee waterspiegels, waartussendoor een loper van Spaans graniet loopt. De waterspiegels worden gemakkelijk uitgezet, zodat er ruimte is voor de wekelijkse markt en andere evenementen. Het geblokte patroon van de natuurstenen bestrating verwijst naar het turfsteken. Het uitvoeringsontwerp voor de waterspiegels en fonteinen zijn gemaakt door Baljon landschapsarchitecten en Rots Maatwerk. Baljon ontwierp bovendien een spiegelpaviljoen, die qua vorm verwijst naar de spiegelkraan die vroeger voor de scheepvaartbouw in Hoogeveen werd gebruikt. De loungestoelen zijn geïnspireerd op de typische Hoogeveense Praams. Daarboven, in de luifel, zitten spiegels die het beeld van de kerk en het waterkunstwerk reflecteren.
Sofia Opfer
Project herinrichting plein
Locatie Hoogeveen
Ontwerper REDscape Landscape & Urbanism
I.s.m. BALJON landschapsarchitecten, Roelofs Groep en Rots Maatwerk (fontein)
Opdrachtgever Gemeente Hoogeveen
Ontwerp 2018-2019
Realisatie 2019
VAN DE NVTL
Dankzij haar decennialange inzet voor de Nederlandse landschapsarchitectuur krijgt Yttje Feddes de Bijhouwerprijs op 24 september uitgereikt. Journalist, auteur en moderator Tracy Metz spreekt dan ook de Bijhouwerlezing uit en de Wageningse landschapsarchitectuurstudent Teodor Barna, die de eerste NHBOS Talensbeurs kreeg toegekend, presenteert de vruchten van zijn werk.
Wanneer: 24 september
Tijd: 14.30-17.00
Waar: C-Bèta, Rijnlanderweg 916 Hoofddorp
Aanmelden: via deze link
Hoe kunnen we het Europese landschap beschermen, plannen en beheren? Die vraag staat centraal tijdens het symposium The Future of the European landscape, georganiseerd door Uniscape. Daarbij worden acties en maatregelen voor de nodige beleidsondersteuning voor de komende twintig jaar aanbevolen. Dit hybride evenement – je kunt fysiek of digitaal deelnemen – vormt de opmaat voor het slotevenement op 22 oktober in Florence.
Wanneer: 17 september
Tijd: 9.00-17.00
Tickets: te koop via deze link
Bij het symposium The Future of the European landscape hoort ook een gelijknamige excursie. Die start bij de Gelderlandfabriek in Culemborg en leidt langs fort De Roovere in Bergen op Zoom, inclusief de wereldberoemde en prijswinnende Mozesbrug. Onderweg naar Bergen op Zoom passeren we nieuwe energielandschappen en elementen van de Deltawerken. Het eindpunt is het nieuwe Windpark Krammer, het grootste particuliere windpark en grootste burgerinitiatief van Nederland.
Wanneer: 18 september
Tijd: 9.00-16.30
Waar: start bij Gelderlandfabriek te Culemborg
Tickets: te koop via deze link
VAN DE BNSP
Benieuwd naar de stand van zaken in Oosterwold Almere? Houd dan de website van de BNSP in de gaten voor een verslag van onze gebiedsverkenning daar. Je ontdekt hoe een vernieuwende stedenbouwkundige visie, gebaseerd op vrijheid en zelfwerkzaamheid, en een gebiedsontwikkeling op Rijksgronden en particulier bezit tot ontwikkeling is gekomen.
Op 28 oktober vertellen planoloog en ‘fietsprofessor’ Marco te Brömmelstroet en journalist Thalia Verkade tijdens de 4de BNSP-Salon over hun boek Het recht van de snelste. Daarin beschrijven ze hoe onze fietsen, auto’s en treinen steeds sneller en efficiënter rijden en welke invloed dat heeft op onze dorpen, steden én samenleving. Wat zijn we daardoor kwijtgeraakt? En hoe kan het anders?
Wanneer: 28 oktober
Meer informatie: op onze website
Minder CO2, betere kwaliteit, combineerbare ecologische eigenschappen.
De voor mondiaal patent aangemelde betontechnologie van METTEN Stein+Design verlaagt niet alleen de CO2 belasting van het product met
15 procent per vierkante meter, maar zorgt er ook voor dat betonstenen en -tegels een opmerkelijke betere bescherming krijgen door het cement in de toplaag te vervangen door
andersoortige bindmiddelen.
Deze nieuwe betontechnologie geeft het materiaal niet alleen een hogere duurzaamheid maar ook een verhoging van de esthetische en functionele kwaliteiten, zoals bijvoorbeeld een
kleurvast oppervlak en het achterwege blijven van kalkuitbloeiing.
De ecologische eigenschappen kunnen gestapeld worden, waardoor EcoTerra® te combineren is met de luchtzuiverende BlueAir® Technology, maar ook toepasbaar is op waterdoorlatende
bestrating.
Het productieproces bij METTEN Stein+Design is klimaatneutraal en CSC gecertificeerd, de toepassing van deze producten past binnen de BREEAM kwalificatie.
Marinke Steenhuis en Paul Meurs van SteenhuisMeurs, bureau voor cultuurhistorie en gebiedsontwikkeling, werken sinds 2014 vanuit Huis Vennebroek in Paterswolde. Het huis is onderdeel
van het Landgoed Vennebroek, dat in handen is van Natuurmonumenten. De rit van en naar opdrachtgevers in het westen, zuiden, oosten en hogere noorden klaart het hoofd en geeft nieuwe
ideeën.
Die rit begint of eindigt standaard met de 300 meter lange oprijlaan. Daar staat het Huis Vennebroek, dat in zijn huidige vorm bestaat sinds 1848, toen de burgemeester van Groningen
hier zijn zomerhuis liet bouwen. De plek van het huis, met de gracht eromheen, is al veel ouder. Het ontwerp van de op de zon georiënteerde landschapstuin strekt zich uit langs de
oprijlaan, met oude beuken en tamme kastanjes op heuvels die uitkomen in een vijver. Ook een boerderij en koetshuis zijn onderdeel van Landgoed Vennebroek – en standaardonderdelen van
vergelijkbare landgoederen. Daarnaast ligt achter het huis zestien hectare aan vis- en jachtgrond van het uitgeveende natuurgebied Friescheveen.
Project herontwikkeling waterfront
Locatie Reykjavik, IJsland
Ontwerper Team G+ (jvantspijker & partners, Felixx Landscape Architects, Andersen & Sigurdsson Architects)
I.s.m. Steengoed, Peter Andreas Sattrup
Opdrachtgever Spilda ontwikkelingsmaatschappij
Oppervlakte 4 ha
Ontwerp 2021
De ruige kustzone van de wijk Gufunes in de IJslandse hoofdstad Reykjavik – nu nog een nagenoeg leeg bedrijvengebied – verandert de komende jaren in een stadswijk. Het internationale ontwerpcollectief Team G+ bedacht een woonwijk van eenvoudige, maar stijlvolle stadsvilla’s, omgeven door groen en met zicht op zee. Deze ‘city street’, die parallel loopt aan de kust, herbergt publieke functies en verbindt de woonwijk met de woontorens die op de punt van de klif verrijzen. Hier komen aan het stadsplein niet alleen cafés en restaurants, maar ook welness- en gezondheidscentra – een verwijzing naar de aanwezigheid van geothermische warmte, strand en zeewater. Het plan is onderdeel van het masterplan dat de Nederlandse bureaus jvantspijker en Felixx eerder maakten.
LANDSCHAPSONTWERPER EN THEATERMAKER TOM STRUYF WOONT EN WERKT IN ANTWERPEN EN ROTTERDAM. DE NEDERBELG IS GEFASCINEERD DOOR
WAT ONZE TWEE LANDEN BINDT EN VAN ELKAAR ONDERSCHEIDT.
IN DEZE DERDE AFLEVERING: RAMPENLANDSCHAP
Het spreekt tot de verbeelding: Nederland pompt al honderden jaren ononderbroken water weg, en er wonen miljoenen mensen meters onder de zeespiegel. De mogelijk dramatische gevolgen van het wassende water vormen dan ook al langer dan vandaag een inspiratiebron voor kunstenaars, grappen- en filmmakers. Toch houden we niet écht rekening met zo'n scenario, en blijven overstromingen, orkanen en bosbranden een ver-van-mijn-bed-show: fenomenen waarmee we de afgelopen jaren op onze schermpjes vertrouwd zijn geraakt, maar waarvan onze welvarende westerse uithoek tot nog toe gespaard bleef. Tot de zomer van 2021, toen de hoogst gemeten hoeveelheid neerslag ooit voor zware overstromingen zorgt in Duitsland, België en Nederland. We zijn ongelofelijk verrast door de niets ontziende kracht en snelheid waarmee vertrouwde landschappen in een oogwenk voorgoed lijken veranderd.
De getuigenissen zijn schrijnend: een man van 84 vertelt, terwijl hij de plek aanwijst waar zijn woning stond, met tranen van ongeloof dat hij al zijn hele leven naast de rivier woont, maar dat hij iets als dit nog nooit heeft gezien.
Tijdens mijn opleiding benaderden we landschappen als traag evoluerende organen die in de loop van eeuwen onder invloed van oeroude processen millimeters, soms centimeters verschoven. We leerden hoe we die landschapshistorie konden lezen en interpreteren, en eventueel meenemen in een ontwerp. Maar er werd ons niet verteld wat het betekent wanneer op hol geslagen weerfenomenen in enkele minuten tijd een landschap onherkenbaar hertekenen – met de natuurkracht zelf als genadeloze architect.
Volgens het klimaatrapport van het IPCC zullen rampen meer voorkomen en elkaar sneller opvolgen. Landschapsherstel kost tijd (zeker als het om vegetatie gaat) en aanzienlijke middelen – die beperkt zijn. Dit betekent dat rampenlandschappen een vast onderdeel gaan worden van onze omgeving. Ik ben benieuwd hoe we daar als ontwerpers mee dealen: gaan we ongepland hertekende landschappen integreren in bestaande of nieuwe ontwerpen? Of blijven ze verweesd en onherbergzaam achter, wachtend op de volgende ramp?
Nog geen abonnee, maar wel benieuwd naar de volgende editie?
Kijk hier voor onze abonnementen en aanbiedingen.
Mocht u als Blauwe Kamerabonnee het e-zine niet in uw e-mail ontvangen
dan beschikken wij mogelijk niet over uw juiste e-mailadres.
U kunt uw e-mailadres hier
doorgeven.